Användarvillkor: eSignering
1. DEFINITIONER OCH TILLÄMPLIGHET
Invono AB, organisationsnummer 556987-2535, (”Invono”) tillhandahåller en digital eSigneringstjänst (”Tjänsten”). Tjänsten tillhandahålls online som Software as a Service (SaaS) via Invonos digitala plattform INVONO One (app.invono.se). En kund till Invono (”Användaren”) kan använda Tjänsten – för att initiera en signeringsprocess för alla PDF-dokument – på sitt företagskonto i INVONO One. Vem som helst kan använda Tjänsten för att underteckna ett dokument på begäran av en Användare. Tjänsten stöder endast elektroniska signaturer från fysiska personer. Men vid användning av Tjänsten kan en fysisk person agera som privatperson för egen räkning, eller som företrädare för en juridisk person. Varje person som använder Tjänsten (antingen som privatperson eller som representant för en juridisk person) för att underteckna ett dokument – på begäran av en Användare – kallas här "undertecknare".
Dessa användarvillkor (”Användarvillkoren”) gäller för all användning av Tjänsten. De tillämpliga användarvillkoren är tillgängliga via länken på signeringssidan och är – i enlighet med informationen på signeringssidan – accepterade och godkända av undertecknaren, för varje separat signeringsprocess, eftersom undertecknaren aktivt väljer att gå vidare och underteckna en dokument i Tjänsten enligt begäran av Användaren.
Om Undertecknaren använder Tjänsten för att underteckna ett dokument på uppdrag av en juridisk person; både undertecknaren och den juridiska personen är bundna av användarvillkoren och undertecknarens skyldigheter och ansvar som anges häri gäller även för den juridiska personen. En sådan undertecknare bekräftar härmed att han/hon har rätt att acceptera och godkänna innehållet i användarvillkoren för den juridiska personens räkning och är ansvarig i förhållande till Invono om den juridiska personen av någon anledning inte erkänner giltigheten av villkoren tjänst.
Användaren är även bunden av användarvillkoren genom det avtal som den har ingått i samband med skapandet av ett företagskonto i INVONO One.
2. BESKRIVNING AV TJÄNSTEN
Tjänsten effektiviserar och förbättrar dokumentsignering genom en digital process. Signeringsprocessen kan i korthet beskrivas enligt följande. Användaren anger namn och e-postadresser till de personer som ska underteckna dokumentet. Ett e-postmeddelande skickas till dessa personer som informerar dem om att de har blivit ombedd av en namngiven användare att underteckna ett visst namngivet dokument och förse dem med en länk till signeringssidan.
På signeringssidan har de personer som efterfrågas att signera tillgång till och kan öppna det aktuella dokumentet. De kan välja att antingen signera dokumentet med någon av de två för närvarande tillgängliga verifieringsmetoderna – BankID eller en verifieringskod som skickas till den e-postadress som Användaren har angett för dem – eller avstå från att skriva under.
Invono loggar all viktig information och händelser under signeringsprocessen – såsom undertecknarnas elektroniska signaturer och kommunikationen i processen – och sparar dem i Tjänstens bevisbok. När dokumentet har undertecknats av alla undertecknare, förseglar Invono ett PDF-dokument som innehåller bland annat originaldokumentet, de elektroniska signaturerna och resten av bevisboken ("det förseglade dokumentet").
Det förseglade dokumentet distribueras automatiskt till användaren via dess företagskonto i INVONO One. Förutsatt att Användaren har valt att inkludera sådan distribution i e-signeringsprocessen, kommer det förseglade dokumentet också automatiskt att göras tillgängligt för undertecknarna via ett e-postmeddelande med en länk till en säker sida där det förseglade dokumentet kan laddas ner.
Det är viktigt för undertecknaren att förstå att det förseglade dokumentet inte kommer att vara tillgängligt via länken i ovan nämnda e-postmeddelande om det förseglade dokumentet raderas av användaren, och under inga omständigheter under mer än 90 dagar.
Det är också viktigt att förstå att originaldokumentet, signaturerna och resten av bevispaketet är bifogade det förseglade dokumentet som dolda bilagor. Detta innebär att nämnda bevisbilagor försvinner om det förseglade dokumentet skrivs ut. Bilagor och signaturer är tillgängliga när dokumentet öppnas i en PDF Reader (till exempel Adobe Reader).
För en undertecknare som får tillgång till ett förseglat dokument via e-post är det därför en stark rekommendation att omedelbart ladda ner och spara dokumentet digitalt på en säker plats. Invono tar inget ansvar för att sådan nedladdning är möjlig eller för någon annan distribution eller lagring av det förseglade dokumentet. Följaktligen är det undertecknarens eget ansvar att se till att han/hon får tillgång till det förseglade dokumentet via nedladdningssidan eller på annat sätt, och att spara det förseglade dokumentet på ett säkert sätt.
För att förenkla verifieringsprocessen har Invono skapat en onlinetjänst där alla förseglade dokument kan laddas upp för att kontrollera bevis på existens och bekräfta att det har förseglats av Invono.
För att verifiera vad som verkar vara ett förseglat dokument; gå till https://Invono.se/verify för att ladda upp filen.
Invono tillhandahåller support i frågor som rör tjänstens funktionalitet. Användaren och Undertecknaren kan komma i kontakt med supporten bland annat via Invonos webbplats support.invono.se.
3. VILLKOR FÖR ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
Alla äganderätter och immateriella rättigheter relaterade till Tjänsten tillhör Invono. Invonos tillhandahållande av Tjänsten innebär inte på något sätt någon överföring eller överlåtelse av någon immateriell egendom till Användaren eller Undertecknaren. Användaren och Undertecknaren åtar sig att respektera alla registrerade och icke-registrerade immateriella rättigheter som finns eller förekommer i Tjänsten inklusive, men inte begränsat till, patenträtter, varumärkesrättigheter och upphovsrätt. Användaren och undertecknaren får endast använda sådana immateriella rättigheter i samband med den avtalsenliga användningen av tjänsten och får inte kopiera, modifiera eller på annat sätt hantera programvara eller annat material relaterat till tjänsten.
Användaren och Undertecknaren förbinder sig att endast använda Tjänsten för dess avsedda syfte och för lagliga ändamål och i enlighet med Användarvillkoren. Vid användning av Tjänsten förbinder sig Användaren och Undertecknaren att inte använda så kallade robotar, spindlar eller andra automatiska verktyg (förutom vanliga sökmotorer som Google) eller försöka skada Tjänsten genom att överbelasta eller aktivt störa eller förhindra funktionaliteten av tjänsten.
Invono har rätt att helt eller delvis avbryta åtkomsten till Tjänsten om det finns misstanke om att Användaren eller Undertecknaren bryter mot Användarvillkoren och i de fall fortsatt tillhandahållande av Tjänsten orsakar skada, eller innebär risk för skada, för Invono , Invonos kunder eller tredje part.
Invono förbehåller sig rätten – men påtar sig ingen skyldighet – att ta bort innehåll från Tjänsten, vilket, enligt Invonos åsikt, utgör ett brott mot användarvillkoren eller på annat sätt är olämpligt eller skadligt för Invono eller någon annan.
Användaren och Undertecknaren ansvarar för att deras respektive användning av Tjänsten inte orsakar skada eller gör intrång i andras rättigheter eller bryter mot tillämplig lag. I händelse av att Användaren eller Undertecknaren underlåter att uppfylla detta ansvar, ska Användaren eller Undertecknaren som är ansvarig för sådant underlåtenhet hålla Invono skadeslös, även med avseende på indirekt skada och förlust.
4. PERSONUPPGIFTER OCH COOKIES
Alla termer i detta avsnitt 4 som rör behandling av personuppgifter ska ha den innebörd som från tid till annan anges i EU-förordningen 2016/679 (den allmänna dataskyddsförordningen GDPR) inklusive ändringar och/eller tillägg till densamma.
Invono är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som lämnas av Undertecknaren när Undertecknaren använder Invonos supportfunktion (detta gäller även enskilda medlemmar av Användarens företagskonto). När Undertecknaren använder Tjänsten kan Invono även – bland annat med hjälp av så kallade cookies – samla information om hur Tjänsten nås och används samt om tekniska data. Denna information behandlas av Invono för att förbättra Tjänsten och göra den mer relevant och användarvänlig, samt för att förhindra missbruk av Tjänsten och underlätta utredning av eventuella myndighetsbrott och/eller rättighetsintrång.
Vad Invono – som personuppgiftsansvarig – gör och inte gör med Undertecknarens personuppgifter och med vilken rätt samt Undertecknarens rättigheter etc. framgår av Invonos Integritetspolicy.
Mer information om Invonos användning av cookies, och hur de kan stängas av, finns i Invonos Cookiepolicy. Tjänstens prestanda och funktionalitet kan försämras om undertecknaren väljer att inte godkänna Invonos användning av cookies.
Beträffande någon annan än ovan nämnda behandling av personuppgifter i samband med användningen av Tjänsten; Användaren är ansvarig personuppgiftsansvarig. Invono kan dock behandla personuppgifter för Användarens räkning i samband med Användarens och Undertecknares användning av Tjänsten. I den mån Invono behandlar personuppgifter för Användarens räkning, anses Invono vara databehandlare.
På uppdrag av Användaren behandlar Invono bland annat följande personuppgifter som antingen tillhandahålls av Undertecknaren eller Användaren; eller genereras eller samlas in av Invono när Tjänsten används. Vilka personuppgifter som behandlas beror på vilken verifieringsmetod som används av Undertecknaren. Personuppgifter som behandlas av Invono som databehandlare i samband med användningen av Tjänsten:
namn
e-post
ID-nummer (svenskt ”personnummer”)
den bank som utfärdat undertecknarens BankID
teknisk information om e-postkommunikation med undertecknaren, såsom tidpunkten när ett e-postmeddelande skickades och öppnades
att Undertecknaren har undertecknat ett dokument i Tjänsten med verifieringskod skickad via e-post information om IP-adress vid signering med verifieringskod skickad via e-post
att Undertecknaren har undertecknat en handling i Tjänsten med BankID
teknisk information gällande signeringen med BankID, såsom tid, IP-adress, typ av BankID och typ av mobiltelefon eller dator
geografisk platsinformation vid tidpunkten för signering med BankID
Ovannämnda personuppgifter behandlas, på uppdrag av Användaren, för att göra det möjligt för Användaren och Undertecknarna att använda Tjänsten och för att samla bevis för varje signeringsprocess. På uppdrag av Användaren kommer Invono bland annat att behandla personuppgifter genom:
använda personuppgifter i samband med e-postmeddelanden,
samla in och systematisera personuppgifter för att skapa bevisboken,
överföra personuppgifter till – och ta emot personuppgifter från – leverantör(er) av e-ID (som BankID),
och dela personuppgifter som ingår i originaldokumentet och bevisboken med användaren och undertecknarna.
Denna behandling görs för att följa avtalet mellan Användaren och Undertecknaren om att ett visst dokument ska undertecknas elektroniskt, och för att tillgodose Användarens berättigade intresse av att säkra bevis om undertecknandet av dokumentet.
Såvida inte användaren har valt att begränsa åtkomsten till det förseglade dokumentet, kommer alla undertecknare att ha tillgång till alla personuppgifter som sparats i bevisboken för det förseglade dokumentet. Exempel på uppgifter i bevisboken är uppgifter om Undertecknarnas elektroniska signaturer, IP-adresser, e-postadresser och ID-nummer (svenska ”personnummer”) m.m.
Beträffande Invonos behandling av personuppgifter som databehandlare i samband med användningen av Tjänsten gäller denna punkt 4 och det databehandlande avtal (”DPA”) som är bifogat ”Bolagskontoavtalet”. I ett sådant sammanhang; termen "Kundavtal" i DPA ska avse dessa användarvillkor, termen "Datakontrollant" i DPA ska betyda användaren, termen "Databehandlare" i DPA ska betyda Invono och termen "Kunddata" i DPA ska innebära sådan information som (i) användaren eller undertecknaren lägger till eller laddar upp i tjänsten, och (ii) genereras eller samlas in av Invono i tjänsten under signeringsprocessen.
Som personuppgiftsbiträde vidtar Invono tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att personuppgifterna ska kunna behandlas säkert och lagligt i Tjänsten. Du kan läsa mer om våra säkerhetsåtgärder i Invonos Datasäkerhetsbeskrivning.
Undertecknaren har ett antal rättigheter avseende behandling av personuppgifter i samband med användningen av Tjänsten. Det bör noteras att Invono är personuppgiftsbiträde i förhållande till Användaren och att Undertecknaren därför måste kontakta Användaren – det vill säga personuppgiftsansvarig – direkt med eventuella frågor eller invändningar gällande sådan personuppgiftsbehandling.
5. ANSVARSFRISKRIVNING OCH BEGRÄNSNING AV ANSVAR
Invono förbinder sig inte att Tjänsten ska vara fri från fel, brister, störningar, buggar eller avbrott etc. Tjänsten tillhandahålls i befintligt skick utan några garantier av något slag och används av Användaren och Undertecknaren på egen risk.
Det är användarens och undertecknarens ansvar att avgöra om det är lämpligt att använda Tjänsten för att uppnå det avsedda syftet med användaren/undertecknaren. Invono tar inget som helst ansvar för någon direkt eller indirekt skada eller förlust som är ett resultat av eller relaterade till användningen av Tjänsten. Detta gäller oavsett orsaken till sådan skada eller förlust, d.v.s. på grund av avbrott i funktion eller användning; uppsägning av funktion eller tjänst; felfunktion; fel; bugga; försummelse; syftesfel; virus; förlust av data, information eller dokumentation; obehörig åtkomst; drift- eller anslutningsproblem; intrång eller någon annan orsak.
Invonos totala ansvar för alla skador som uppstår till följd av eller relaterade till Tjänsten, vare sig det är entreprenör eller skadeståndsansvar eller på annat sätt, ska under alla omständigheter begränsas till högst ett halvt (0,5) prisbasbelopp (svenska prisbasbelopp) i enligt 6 § i 2 kap. socialförsäkringsbalken för varje signeringsprocess.
Invono tillhandahåller Tjänsten för att göra det möjligt för Användaren att samla in elektroniska signaturer och för Undertecknaren att underteckna dokument elektroniskt. Som en del av tjänsten förseglar Invono det signerade dokumentet och sätter sin digitala signatur på det. Denna procedur görs enbart för att skapa möjlighet för Invono att i efterhand – genom sin onlineverifieringstjänst – verifiera att ett visst dokument har signerats med Tjänsten och att innehållet i dokumentet inte har ändrats efter undertecknandet. För att undvika tvivel har Invonos digitala signatur på dokumentet ingenting att göra med innehållet i dokumentet som sådant och betyder inte att Invono är undertecknare eller har någon avsikt eller skyldighet att uppfylla några skyldigheter enligt dokumentet.
Invono tar inget som helst ansvar angående giltigheten eller verkställbarheten av något dokument som undertecknats med tjänsten. Detta innebär bland annat att Invono inte tar något ansvar om undertecknandet av ett dokument med Tjänsten inte anses överensstämma med de juridiska och andra krav som kan gälla för undertecknandet av det aktuella dokumentet. Följaktligen är det användarens och undertecknarens eget ansvar att säkerställa att det är lämpligt att använda tjänsten för att signera ett dokument och att tjänstens egenskaper (såsom – men inte begränsat till – tillgängliga verifieringsmetoder) uppfyller de juridiska och andra krav som kan gälla för undertecknandet av handlingen i fråga.
För att undvika tvivel tar Invono inte heller något ansvar för undertecknarnas behörighet att underteckna dokumentet i fråga eller för att övervaka eller säkerställa att avtal och skyldigheter som ingår i det undertecknade dokumentet fullgörs på ett korrekt sätt. Invono har ingen skyldighet att ingripa eller bistå i händelse av tvist angående en handling som undertecknats med Tjänsten. Invono kommer dock givetvis att tillhandahålla tjänstens normala funktioner, såsom möjligheten att verifiera dokumentet, och dess vanliga supporttjänster.
Information om Tjänsten som publiceras på Invonos webbplats (invono.se/app.invono.se) eller på annat sätt i samband med Tjänsten – samt all information som inhämtats via Invonos support – inklusive uttalanden om den juridiska giltigheten av elektroniskt undertecknade dokument eller undertecknade dokument med Tjänsten, ska endast betraktas som allmän information och utgör inte, och ska inte användas som, juridisk eller annan professionell rådgivning. Följaktligen sker all användning av sådan information helt på användarens och undertecknarens egen risk. Invono tar inget ansvar för felaktig eller ofullständig information, eller för någon som helst skada som orsakats av åtgärder eller beslut baserade på sådan information.
6. ÄNDRING AV ANVÄNDARVILLKOR
Invono har rätt att ändra användarvillkoren med omedelbar verkan. De användarvillkor som gäller för ett specifikt signeringsförfarande är dock alltid de användarvillkor som fanns tillgängliga via signeringssidan – och på Invonos hemsida invono.se – vid den tidpunkt då; (i) – med avseende på Användaren – det specifika signeringsförfarandet inleddes, och (ii) – med avseende på Undertecknaren – Undertecknaren undertecknade dokumentet i det specifika signeringsförfarandet. Följaktligen är det varje användares och undertecknares ansvar att hålla reda på eventuella uppdateringar av användarvillkoren genom att granska de tillgängliga användarvillkoren i samband med varje signeringsprocess.
7. ÖVRIGT
Den engelska versionen av användarvillkoren ska anses vara originalversionen. Om det finns skillnader mellan innehållet i denna version och någon version på ett annat språk, ska den engelska versionen ha företräde.
Om någon del av användarvillkoren befinns vara ogiltig eller omöjlig att verkställa av någon anledning, ska detta inte betyda att användarvillkoren som helhet är ogiltiga. Vidare, varje underlåtenhet av någon av parterna att upprätthålla någon bestämmelse i – eller att utöva någon rättighet enligt – användarvillkoren ska inte tolkas som ett avstående från sådan bestämmelse eller rättighet, eller som ett prejudikat med avseende på framtida åtgärder eller rättigheter för sådana. part.
8. GÄLLANDE LAG OCH SKILJE
Invono lyder under svensk lag och svensk lag ska gälla för användarvillkoren.
Varje tvist, kontrovers eller anspråk som uppstår ur eller i samband med användarvillkoren, eller brott, uppsägning eller ogiltighet av dessa, ska slutligt avgöras genom skiljeförfarande som administreras av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”) . SCC:s regler för påskyndat skiljeförfarande ska gälla, om inte beloppet i tvisten överstiger 1 000 000 SEK. Om det omtvistade beloppet överstiger 1 000 000 SEK ska SCC:s skiljedomsregler tillämpas. Skiljenämnden ska dock under alla omständigheter bestå av en enda skiljeman. Det tvistiga beloppet inkluderar de anspråk som framställs i begäran om skiljeförfarande och eventuella motkrav som görs i svaret på begäran om skiljeförfarande.
Platsen för skiljeförfarandet ska vara Helsingborg, Sverige, och språket i förfarandet ska vara svenska om båda parter är svenska och i övrigt engelska.
Parterna förbinder sig, utan begränsning i tiden, att hålla existensen och innehållet i en skiljedom – såväl som all information om förhandlingar, skiljeförfarande eller medling – med hänvisning till eller i samband med användarvillkoren strikt konfidentiella och får inte avslöjas utan tvingande skäl.
Oavsett vad som sagts har vardera part rätt att vända sig till svensk allmän domstol eller annan behörig myndighet om det omtvistade beloppet (exklusive eventuella motkrav) inte överstiger 100 000 kr.